AUTOSERCE silnik samochodowy

Pobierz odtwarzacz Adobe Flash Player

Historia

Historia silnika benzynowego jest naprawdę ciekawa, ale wciąż nieznana wśród fanów motoryzacji. Jaka jest więc geneza silników wykorzystywanych w motoryzacji? Kto je stworzył i dlaczego? Po lekturze naszego artykułu z pewnością odpowiecie na to pytanie.

W przypadku silników Wankla, bądź Diesla, konstruktor jest znany na całym świecie głównie ze względu na nazwę. Mało kto jednak wie, że czterosuwowy silnik benzynowy, zwany również silnikiem z zapłonem iskrowym, stworzył Nikolaus August Otto (1832-1891). Sam Otto jest ciekawą postacią, ze względu na wykształcenie, a raczej… jego brak. Nigdy nie uczęszczał na żadne studia, nie uczył się mechaniki czy budowy maszyn. Otto był synem chłopa, a jego matce-wdówce nie starczyło pieniędzy na sfinansowanie szkoły technicznej. Mimo przeciwności losu, Otto nie poddawał się i efektem jego ciężkiej pracy jest właśnie najpopularniejszy silnik benzynowy do samochodów osobowych na świecie.

Pierwszy projekt Nikolausa Augusta Otto ujrzał światło dzienne w 1861 roku, kiedy to zbudował maszynę pracującą, mającą pełnić funkcję stacjonarnego agregatu alternatywnego (zamiast maszyn parowych). To właśnie ten mechanizm stał się późniejszą inspiracją do stworzenia silnika zasilanego gazem. Zaledwie rok później, bo w 1862 roku, Otto skonstruował czterosuwowy silnik zasilany gazem, którego praca polegała na zassaniu mieszanki, sprężeniu, zapłonie i wydechu.

Nie poprzestał jednak na tym i parę miesięcy później założył firmę N. A. Otto & Cie wraz z Eugenem Langenem. Zajmowała się ona budowaniem maszyn – Otto odpowiadał za konstruowanie maszyn, natomiast Langen za kwestie administracyjne i handlowe. To właśnie z tego przedsiębiorstwa powstała firma Deutz AG, najstarszy i jeden z najbardziej znanych producentów silników na świecie. Podczas targów technicznych w Paryżu w 1867 roku miała miejsce premiera ich dwusuwowego silnika, za który otrzymali Złoty Medal.

Kilka lat później, w 1872 roku, do dyrekcji firmy Deutz AG dołączył Gottlieb Daimler i Wilhelm Maybach. W 1875 Maybach podjął starania, aby silnik gazowy przerobić na silnik benzynowy. W 1877 roku Otto zgłosił wniosek do urzędu patentowego na czterosuwowy silnik spalinowy, który charakteryzował się wydajnością, cichą pracą i niezawodnością. Silnik ten stał się hitem na rynku ze względu na swoje unikalne właściwości.

W 1886 roku Nikolaus August Otto stracił prawa do patentu na silnik po batalii prawnej, co stało się ważne w kontekście przemysłu silnikowego a później motoryzacyjnego na przełomie XIX i XX wieku. Inne firmy i przedsiębiorstwa miały bowiem otwartą drogę do produkcji silników dwusuwowych i czterosuwowych. Jesteśmy świadkami tego rozwoju do dziś, kiedy silnik z zapłonem iskrowym wciąż pozostaje najpopularniejszym silnikiem do samochodów osobowych na świecie.