Silniki samochodowe w AutoSerce.pl

Dbanie o silnik diesla i jego typowe usterki

Silnik diesla okazuje się kłopotliwy w sytuacji, gdy pojawia się nawet najdrobniejsza usterka, które niezauważona może szybko pociągnąć za sobą kolejne. Jednak prawidłowa jego eksploatacja może od tego uchronić.

Jedną z podstawowych przyczyn usterek diesli jest zbyt rzadka wymiana oleju silnikowego. Istnieje zasada, że jeśli jeździ się na krótkich trasach zalecany okres wymiany oleju należy skrócić o 10 procent, tak samo jeśli jeździ się szybko – o kolejne 10 procent. Olej powinno wymieniać się nie rzadziej niż co 15 tys. km.

Gdy zapomina się o wymianie oleju, filtr oleju w końcu przestanie przyjmować zanieczyszczenia, materiał filtrujący zacznie stawiać opór. Otwiera się więc zawór, który przepuszczał będzie brudny olej, który trafi do turbosprężarki, a nawet małe cząsteczki brudu mogą spowodować ogromne zniszczenia. Może dojść m.in. do uszkodzenia łożyska turbiny. Opiłki wirnika wraz z powietrzem dostają się do silnika, a po drodze mogą uszkodzić zawór lub zrobić rysę na gładzi cylindra. Wtedy dalsza jazda bez kosztownej naprawy staje się niemożliwa.

Tak jak było wspomniane, jednak nawet drobna usterka może spowodować kolejne. Dlatego też należy szybko decydować się na profesjonalną naprawę nawet najdrobniejszych usterek.

Istnieje kilka wskazówek, które mówią jak prawidłowo eksploatować silnik diesla. Oprócz wspomnianego kontrolowania poziomu oleju należy jeszcze unikać w miarę możliwości jazdy na krótkich dystansach. Nie należy również wyłączać mocno rozgrzanego silnika. W czasie ostrej jazdy powinno się wyłączyć system start-stop. W mocno rozgrzanym silniku i nagle wyłączonym dochodzi do zwęglenia oleju w kanałach olejowych, co ogranicza jego przepustowość. Tak samo przed jazdą silnik należy wpierw rozgrzać.

Ważne jest także, by olej miał odpowiednie parametry. Nie może mieć zbyt dużej, albo niskiej klasy lepkości.

Kupując filtr oleju powinno zwracać się na jego jakość i nabywać tylko te renomowanych marek. Tanie filtry nie zawsze wyposażone są w awaryjny obieg oleju, a zbyt duża ilość oleju wiąże się z brakiem smarowania.

Co najczęściej psuje się w silnikach diesla?

Turbosprężarka – w normalnych warunkach turbina ta ma prawie że wieczną żywotność. Do awarii dochodzi wtedy, gdy w spada ciśnienie smarowania lub gdy w powietrzu, które przez nią przepływa znajdują się zanieczyszczenia. Oddając ją do regeneracji należy upewnić się, czy zakład posiada urządzenie do wyważania poszczególnych elementów i ustawienia wydatku turbiny.

Zawór EGR (zawód recyrkulacji spalin) – zawór ten często zatyka się sadzą, blokuje się, co powoduje nierówną pracę silnika. Zaświeci się wtedy kontrolka „check engine”.

Filtry DPF – do problemów z tym filtrem dochodzi często, a objawia się to zwiększonym zużyciem paliwa oraz rosnącym poziomem oleju w silniku i świecącą się kontrolką DPF. Pomóc może dodatek do paliwa obniżający temperaturę spalania sadzy.

 

Exit mobile version