AUTOSERCE silnik samochodowy

02
Lip

Porównanie silnika rzędowego i widlastego

Do jednych z dwóch, najpopularniejszych rodzajów silników spalinowych należą silnik rzędowy i widlasty. Konstruktorzy aut stoją przed wyborem który z nich zastosować w danym pojeździe. Z jednej strony silniki rzędowe są mniej skomplikowane i tańsze, z drugiej jednak silniki widlaste też mają swoje zalety i nie stoją na straconej pozycji.

Jak już wspomnieliśmy we wstępie, silniki rzędowe charakteryzują się o wiele prostszą konstrukcją i co za tym idzie – oględnie mówiąc, eksploatacja także jest łatwiejsza. Silniki rzędowe oznaczone są literą „R” i daną liczbą, co w literaturze oznacza liczbę cylindrów. Jeśli więc zobaczymy oznaczenie „R4”, oznacza to rzędowy silnik z czterema cylindrami. To właśnie taki silnik jest najpopularniejszy na rynku i stosowany przez wielu producentów. Taki mechanizm jest zwarty i spokojnie zmieści się w komorze silnikowej. Większe jednostki napędowe wymagają też więcej miejsca, a w przednionapędowych autach nie jest to kwestią bez znaczenia.

Konkurentem dla silników rzędowych są silniki widlaste, które powstały niejako z powodu brakującego miejsca w komorze silnikowej. Cylindry w silnikach widlastych montuje się pod kątem 90 bądź 60 stopni. Wykorzystanie układu V spowodowało, że silnik jest niemal o połowę krótszy niż silnik rzędowy z taką samą liczbą cylindrów, a także niższy. Z tego też powodu silniki te znajdują zastosowanie w coraz większej ilości samochodów. V6, a więc najbardziej rozpowszechnione, sześciocylindrowe silniki do napędu samochodów osobowych, znajdują zastosowanie w sporej ilości modeli. Warto wymienić także konstrukcję VR6, a więc silnik Volkswagena o niewielkim kącie rozwidlenia.

Jak jednak mówi popularne przysłowie, nie ma róży bez kolców. Silnik typu V ma pewne wady – z powodu skomplikowanej konstrukcji jest o wiele droższy niż ich rzędowy odpowiednik. Przykładowo, w silnikach widlastych montuje się dwie głowice, a także większą ilość wałków rozrządu. Poza tym, bardziej skomplikowane są też poszczególne podzespoły silnika, jak chociażby układ rozrządu, który wymaga większej ilości energii niż zestaw rozrządu w przypadku silnika rzędowego. Silnik widlasty wymaga więc większych nakładów energii i jest odrobinę mniej wydajny niż jednostki rzędowe.

Rzędowe silniki posiadają naprawdę mało wad, a ich główną zaletą jest wysoka kultura pracy, nie generują one żadnych drgań, w przeciwieństwie do silników widlastych. Tutaj konstrukcja wymaga stosowanie specjalnego elementu, który równoważyłby pracę. Rodzaj wykorzystanego elementu zależy od tego, pod jakim kątem umiejscowione są cylindry. W tych rozwartych pod kątem 90 stopni jest to wałek, z kolei w cylindrach rozwartych pod kątem 60 stopni jest to dwumasowe koło zamachowe. Element ten z pewnością znany jest przede wszystkim kierowcom silników wysokoprężnych, ponieważ ma on tendencję do przyspieszonego zużycia a jego cena jest bardzo wysoka. Zestaw koła dwumasowego i sprzęgła do niektórych samochodów może kosztować nawet 3000 zł!

Podsumowując, zarówno silniki rzędowe jak i widlaste mają swoje plusy i minusy. To, czy dana jednostka będzie odpowiednia właśnie dla ciebie, jest zależne od oczekiwań i sposobu eksploatacji. W przypadku aut większych, gdzie wykorzystuje się silniki powyżej 2 litrów, częściej wykorzystuje się silniki widlaste, które umiejscowione poprzecznie, z przodu samochodu. W mniejszych autach dominują silniki rzędowe o pojemności mniejszej niż 2 l.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.