AUTOSERCE silnik samochodowy

Pobierz odtwarzacz Adobe Flash Player
27
Sie

Silnik o zapłonie iskrowym (benzynowy)

Silnik o zapłonie iskrowym nazywany jest inaczej silnikiem benzynowym lub gaźnikowym. Może on być zbudowany w układzie dwu i czterosuwowym lub Wankla z obrotowym tłokiem.

Silnik benzynowy jest silnikiem spalinowym o spalaniu wewnętrznym. Jego zadaniem jest zamiana energii chemicznej zgromadzonej w paliwie na energię cieplną i mechaniczną, która powstaje podczas spalania. Cały proces zainicjowany jest przez iskrę powstająca pomiędzy elektrodami świecy zapłonowej a mieszanką paliwowo-powietrzną. Część energii cieplnej, która powstaje w tym procesie, zamienia się w energię mechaniczną przekazaną na wał korbowy, który wprawia pojazd w ruch, a druga częścią jest energia cieplna, która wykorzystywana jest do ogrzewania pojazdu.

Silnik o zapłonie iskrowym zasilany jest benzyną (bezołowiowa, etylina), gazem płynnym LPG, sprężonym gazem ziemnym CNG, metanolem, lub alkoholem etylowym.

Podstawowym elementem budowy silnika jest kadłub, w którym umieszczone są cylindry z tłokami, gdzie dochodzi do spalania i wytworzenia energii mechanicznej. Oprócz tego do sprawnej pracy silnika wykorzystywane są różnego typu układy odpowiedzialne za konkretne zadania, wśród których można wyróżnić:000-293

układ korbowy – którego funkcja polega na zamianie posuwisto-zwrotnego ruchu tłoka w cylindrze na ruch obrotowy wału korbowego;

układ rozrządu – manewruje procesem napełniania cylindrów świeżą mieszaniną paliwowo-powietrzną albo samym powietrzem, a także opróżnianiem cylindrów ze spalin;

układ zasilania – który zaopatruje w mieszankę paliwa oraz powietrza albo 650-153 osobno paliwo i powietrze do komory spalania cylindrów;

układ smarowania – uzupełnia olej pomiędzy współpracujące ze sobą elementy silnika, w celu zminimalizowania oporów oraz tarcia;

układ chłodzenia – utrzymuje najlepszą temperaturę silnika, która daje możliwość ekonomicznej pracy;

układ zapłonowy – wywołuje zapłon mieszaniny w komorze spalania, zbudowany jest z maszyny, która wywołuje iskrę zapłonową;

układ rozruchowy – wykorzystywany do uruchamiania silnika, najczęściej jest to rozrusznik elektryczny;

Największa zaletą silnika benzynowego jest praca na wyższych obrotach niżeli np. silnik Diesla, łatwy rozruch nawet przy skrajnie niskich temperaturach, wysoka moc, prosta konstrukcja.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.