AUTOSERCE silnik samochodowy

08
sty

Oznaczenia silników

Za pewne wielu z was często zastanawiało się nad znaczeniem symboli które znajdują się na tylnej klapie bagażnika samochodów poruszających się po naszych drogach. Ich mnogość przysparza nas o zawrót głowy, a jeszcze bardziej daje się we znaki w momencie kupna nowego samochodu. Symbole te to oznaczenia typów silnika jakie znajdują się pod danym modelem samochodu. Wiedza na ich temat przyda się nie tylko osobą które są właśnie w trakcie poszukiwań nowego pojazdu, lecz wszystkim zmotoryzowanym.

Objaśnianie skrótów powinniśmy zacząć od silników Diesla, z powodu ich mnogości na rynku. Silniki te są zawsze oznaczane literą D. Łatwo się domyślić, dlaczego właśnie tą literą. Jednak litera ta nigdy nie występuje samotnie i zawsze ma obok siebie kompana w postaci innej literki np. TD (turbodiesel) lub dT (diesel turbo). Oznaczenia te są powszechnie stosowane w momencie występowania silników z turbosprężarką. Samo „turbo” dodatkowo oznaczane jest w następujący sposób:

VGT (variable geometry turbocharger),

VTG (variable turbine geometry),

VNT (variable nozzle turbine).

Informacje zawarte pod tymi skrótami informują o rodzaju turbosprężarki, to czy jest ona wyposażona w systemy takie jak zmianę geometrii łopatek eliminującą turbodziurę, czy system VTG, dzięki któremu sprężarka osiąga wysoki moment obrotowy przy niskich obrotach silnika samochodowego, zwiększając przy tym moc silnika.

 

Idąc dalej, litera K lub nazwa Kompressor na tylej klapie bagażnika oznacza to, iż w samochodzie zastosowane kompresor, który ma za zadanie podniesienie dynamiki jazdy. W przeciwieństwie do turbosprężarki jest on napędzany bezpośrednio z wału korbowego lub elektrycznie.

Zostając nadal w temacie silników Diesla, można również spotkać takie oznaczenia jak:

  • TDI lub Tdi (turbo direct injection),
  • TDDi (turbo diesel direct injection),
  • DTI lub dTi (direct turbo injection)
  • DI lub di (direct injection),
  • DiTD (direct injection turbo diesel)

 

Informują one że mamy do czynienia z silnikiem starczej generacji, wyposażonym w pompoę wtryskową i wtryskiwacze. Kultura pracy silników tego rodzaju pozostawia wiele do życzenia, tak samo jak ich dynamika, Jedynym ich plusem jest mała wybredność jeżeli chodzi o paliwa.

Silniki nowszej generacji wyposażonym w CR (common rail) oprócz TDI w różnej kombinacji, posiadają również dodatkową literkę C lub cyfrę 4:

  • CDTI (common rail diesel turbo injection),
  • TDCi (turbo diesel comon rail injection),
  • CTDi (common rail turbo diesel injection),
  • D4D (direct for diesel),
  • dCi (diesel common rail injection)

Common rail to zasobnik umieszczone w na silniku. W jego wnętrzu znajduje się paliwo sprężone do wysokości (13401800 barów), przygotowane do wtryśnięcia bezpośrednio do cylindrów w 57 mini-dawkach. Wyżej wymienione oznaczenia posiadają silniki, zasilane szyną zbiorczą common rail i z wtryskiwaczami elektromagnetycznymi lub piezoelektrycznymi. Ich kultura pracy jest bardzo wysoka, szczególnie silników III generacji. Są stosunkowo ciche, oszczędne a zarazem dynamiczne. Jedyna wadą jest bardzo duża nietolerancja paliwa niskiej jakości.

 

Litera P w oznaczeniu silnika mówi nam o tym że został on wyposażony w pompowtryskiwacze z zaworami piezoelektrycznymi. Główne oznaczenia tych silników to:

PDE (pumpe duse element)

TDI-PD (turbo direct injection pump duse)

Czym jest pompowtryskiwacz? To połączenie wkręcone do każdego cylindra które ma za zadanie połączyć pompę wtryskową z wtryskiwaczem. Dzięki niemu mamy bardzo niskie zużycie paliwa, wysoką sprawność i łatwy rozruch silnika. Mimo bardzo kuszących zalet, silniki te mają swoje wady takie jak: komplikowana i droga konstrukcja oraz twarda praca, zwłaszcza zimnego silnika.

 

Oznaczenie V na pokrywie silnika to jedno z najbardziej rozpoznawanych oznaczeń, w szczególności w samochodach amerykańskich. Jednak ma ona podwójne znaczenie.

V (valve) oznacza wielozaworowe głowice. Jeżeli cyfra stoi przed literą V, to dostajemy informacje że mamy do czynienia z silnikiem o danej liczbie zaworów na całym silniku np. 16V – 16 zaworów. W momencie gdy cyfra widnieje po literze V, dowiadujemy się o liczbie cylindrów silnika widlastego ustawionego właśnie w kształcie V np. V12 – silnik widlasty 12-zaworowy.

Wśród oznaczeń możemy również uzyskać informacje na temat wałka rozrządu w głowicy.

16V SOHC (16 valve single over head camshafts) 16 zaworów, jeden wałek.

24V DOHC (24 valve double over head camshafts) 24 zawory, dwa wałki rozrządu

 

Konstruktorzy co rusz to urozmaicają swoje silniki o nowe systemy takie jak np. zmienne fazy rozrządu i zmienne wielkości otwarcia zaworów. Silniki z tymi systemami oznaczane są następująco:

VTEC (variable valve timing and lift electronic control),

i-VTEC to rozwiązanie bardziej nowoczesne od VTEC, w którym zmniejszono czas i wzniosy zaworów z zależności od obrotów silnika. System ten został skonstruowany przez Hondę.

 

Niektórzy producenci bardzo sprytnie chowają w swoich oznaczeniach informacje o zasilaniu silników z zapłonem iskrowym:

SPI (single point injection) to jednopunktowy wtrysk pośredni paliwa do kolektora ssącego,

MPI (multi point injection) wtrysk do kolektora dolotowego oddzielnie przed każdym zaworem ssącym,

FSI (fuel stratified injection) wtrysk bezpośredni z uwarstwieniem ładunku. To najnowocześniejsza technologia pochodząca w prostej linii z pojazdów wyścigowych. Dzięki znakomitemu spalaniu paliwa, charakteryzuje się jego małym zużyciem i niską emisją CO2. Jest wreszcie:

TSI, (twincharger) jest to silnik zasilany w systemie FSI oraz wyposażony w dwie sprężarki: kompresor pracujący w niskim zakresie obrotów i turbosprężarkę włączającą się powyżej 2400 obr./min. W efekcie uzyskiwana jest bardzo dobra dynamika w całym zakresie obrotów, przy zachowaniu niskiego zużycia paliwa.

 

Jak widać mamy bardzo duże pole popisu jeżeli chodzi o rodzaje silników, jakie chcemy żeby znalazł się pod maską naszego silnika, dzięki czemu możemy wybrać ten, który będzie idealnie odpowiadał naszym wymaganiom.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *