AUTOSERCE silnik samochodowy

12
Mar

Tłok silnika

Tłok silnika jest bardzo ważnym elementem składowym wszystkich silników spalinowych używanych nie tylko w motoryzacji, ale również przemyśle. Jego głównym zadaniem jest odbieranie na siebie energii mechanicznej, która powstaje w procesie spalania mieszanki paliwowo-powietrznej.

Tłok jest także odpowiedzialny za uszczelnienie cylindra za pomocą pierścieni znajdujących się w jego budowie oraz przekazanie nacisku gazów na kolejne elementy mechanizmu koronowego, czyli wału korbowego. Jest on standardowo połączony przegubowo z korbowodem za pomocą sworznia, zapewniając mu zarówno trwałość jak i ruch podczas pracy. Jest on wykonany przeważnie ze stopu aluminium i krzemu, zmieszanych w różnych proporcjach. W jego konstrukcji można wyróżnić czterech części składowe: denko, piasta, część pierścieniowa i nośna.

Denko tłoka ma różne kształty, które zmieniają się w zależności od rodzaju silnika w jakim się znajdują. Najczęściej spotkanym rodzajem jest denko płaskie, wypukłe i kształtowane. Wypukłe denko cechuje się większą sztywnością podczas pracy w porównaniu do innych typów. Montowane jest w silnikach z komorami spalania o zapłonie iskrowym i samoczynnym. Tłoki które posiadają w swoim denku różnego kształtu wycięcia, zabezpieczają tłok przed uderzeniem w zawór i ukierunkowują przepływ gazów. Niestety denko tłoka jest narażone na nagrzanie się, dlatego producenci zastosowali w jego konstrukcji kolejny element składowy, którym są pierścienie.

Znajdują się one pod denkiem tłoka, w jego górnej części. Dzięki nim sam tłok nie musi stykać się z gładzią cylindra. W silnikach dwusuwowych ilość pierścieni plasuję się zazwyczaj w granicach od 1 do 4. Pierwszy z nich, patrząc od górnej strony, jest odpowiedzialny za uszczelnienie tłoka w komorze. Drugi pierścień to tak zwany pierścień zbierający i jak sama nazwa mówi, zbiera on paliwo które tłok później wypycha w dół cylindra, a następnie wyprowadza je karterami do górnej części cylindra. Im więcej pierścieni na tłoku tym większe sprężanie w komorze spalania. Każdy pierścień oprócz tego na samym dole to pierścień uszczelniający.

Ostatnią częścią składową tłoka jest piasta. Jej funkcją jest osadzenie sworznia tłokowego w korbowodzie. Oś piasty została stworzona w taki sposób, by uzyskać równomierny nacisk na powierzchni nośnej, zwiększając tym samym sprawność tłoka. Piasta znajduje się zazwyczaj w środku ciężkości tłoka, gdyż pozwala to na zmniejszenie zużycia tłoka i hałasu jaki wydobywa.

Komentarze

  1. zb.ch

    Ja proponuje przede wszystkim zdecydowanie popracowac nad jezykiem polskim, a nastepnie brac sie za publikacje.Nie mowiac juz o merytorycznym podejsciu do tematu, np.sam tłok nie musi stykać się z gładzią cylindra, ułatwiając tym samym odpływ ciepła

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.