AUTOSERCE silnik samochodowy

26
Cze

Usterki silników benzynowych

Współczesne silniki benzynowe są coraz mocniejsze i jednocześnie zużywają mniej paliwa. Niestety, parametry takie niosą ze sobą duże ryzyko usterek. Jakie są więc najpopularniejsze awarie silników benzynowych?

Oczywiście, myśląc o usterkach silnika myślimy także o wszelkich podzespołach, które z nim współpracują – to bowiem właśnie one są najczęściej przyczynami problemów.

Problematyczna okazuje się przede wszystkim elektronika, a więc sterowniki silnika, czujniki czy cewki zapłonowe. Wielu użytkowników aut skarży się na usterki takich podzespołów jak czujnik położeniu wału korbowego i wałków rozrządu, sonda lambda czy przepływomierz.

Gdy któryś z tych komponentów zepsuje się, najczęściej dowiemy się o tym poprzez komputer pokładowy (zaświeci się odpowiednia kontrolka). Czasem objawem jest spadek mocy czy zwiększone spalanie, a w skrajnych przypadkach nawet unieruchomienie samochodu i konieczność wykorzystania holu bądź lawety.

Ciężko określić jednoznacznie przyczyny usterek, bo jest ich zbyt wiele. Część z nich to zwykłe „zmęczenie materiału”, jeszcze inne to efekt nieprawidłowej eksploatacji przez użytkownika, czy nawet nieprzemyślany tuning.

Najczęściej diagnoza jest jedna – wymienić wadliwy element. Jest to jednak kosztowna sprawa, do kosztu samej części należy doliczyć bowiem także cenę robocizny. Akurat czujniki nie kosztują zbyt wiele, ale przepływomierz to już koszt kilkuset złotych.

„Paść” potrafi także sterownik silnika, a jego usterka objawi się nam szarpaną pracą silnika, problemami z uruchomieniem etc. Sterownik silnika jest narażony na szkodliwe czynniki takie jak np. wilgoć, co potrafi być przyczyną awarii. Niekorzystnie potrafi wpłynąć na niego także montaż instalacji LPG w samochodzie.

Tak jak wspominaliśmy, również cewki zapłonowe mogą spłatać nam figle. Kiedy wiemy, że to właśnie cewka jest przyczyną problemów z samochodem? Utrudniony rozruch auta, nierówna praca silnika na luzie, zapalenie się kontrolki na desce rozdzielczej. Tak jak w innych przypadkach przyczyn jest multum, często jednak przyczyną jest słaba jakość cewki – przy kupnie decydujmy się więc na części renomowanych producentów. Bywa też, że problemy biorą się ze złych świec zapłonowych bądź niezbyt fachowo zamontowanej instalacji LPG. Koszt cewki zapłonowej zaczyna się od około stu złotych, ale do niektórych modeli kosztuje nawet kilkaset złotych.

Kierowcy samochodów z silnikami, w których wykorzystano bezpośredni wtrysk muszą mieć się na baczności, ponieważ w takich jednostkach napędowych spustoszenie sieje nagar, a więc osad cząsteczek benzyny i oleju. Nagar osadza się na zaworach i w głowicy, co negatywnie odbija się na wydajności silnika i jego mocy. Nagar powstaje jeśli wykorzystujemy słabe jakościowo paliwo bądź dobierzemy zły olej silnikowy.

Problematyczna okazuje się niekiedy przepustnica, a sygnałem do jej wymiany są takie symptomy jak szarpanie samochodu przy przyspieszaniu czy gaśnięcie silnika w różnych sytuacjach. Powinniśmy też zaobserwować, czy po puszczeniu pedału gazu obrotomierz nie wskazuje takiej samej wartości przez krótki czas, bo jest to także objaw zepsutej przepustnicy. Przepustnica zazwyczaj kosztuje około tysiąca złotych, choć cena jest oczywiście zależna od modelu samochodu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.